Re: Anmeldelser
Ja, det må man jo så ind og se da Anne Vester Høyer
er fantastisk..
Så lige en lidt sen anmeldelse af tre stykker...
Den første er "Pinocchio"..
Gud bedre det at jeg gik ind og så dette stykke
, ikke at stykket var dårligt lavet eller noget.. Jeg er nemlig helt sikker på det er et ganske godt stykke for børn på en 8 år, da det var kunne være uhyggeligt nogen stedre.. Da jeg så det blev jeg jævnligt forstyret af unger der ville hjem eller som græd.. Men set i en helhed var det et okay stykke, men det skulle måske have været sat i op disney-udgaven..
Ja grunden til at jeg ikke har lavet et handlingsresume er at jeg går ud fra at alle kender historien om Pinocchio
Men den får
ud af de seks mulige
Den næste der står for tur er "Helligtrekongers aften"
Det handler om to tvilling Viola (Trine Appel) og Sebastian (Mikkel Bay Mortensen) som tror hinanden død efter et skibforlis.. Viola klæder sig ud som en mand og for under navnet Cesario hyrre som tjener for Hertud Orisinos (Lars Simonsen) som hun naturligvis forelsker sig i, men hun bliver sendt ud for at få Olivia (Laura Kold) til at ville gifte sin med Orisino.. Men der sker selvfølgelig det at Olivia forelsker sig i det udklædte Viola.. Så dukker Sebastian op sammen med Antonio (Bjarne Antonisen)og man hører lidt om hans historie.. Olivia møder så Sebastian som hun tror er Cesario og så er der for alvor forviklinger tager fat.. Men det ender trods alt lykkeligt både for Tobias Hikke (Peder Dahlgaard), Andreas Blegnæb (Mads M. Nielsen) og resten af flokken.. Det vil sige at det ender på ingen måde godt for Malvolio(Søren Spanning..
Det er en utrolig god opsætning Kim Bjarke har lavet, og det med næsten alle de nye ting har lavet.. Jeg er nok at der gruppe, der har det lidt sådan at Shakespeare må man helst ikke lave om.. Og jeg har da også kun et kritikpinkt og det er starten.. For mig er det lidt ødelæggende at lave skibsforliset, og jeg ville helst have undværet det.. Men ellers hang det hele godt sammen, og jeg nød virkelig stykket.. Jeg var virkelig imponeret over hvor meget man kan få ud af en scenografi der består af 9 døre og tekniken i det hele taget var godt..
S
å den får
ud af de seks mulige
Så kommer vi til den sidste nemlig "Først Bli'r man jo født"
Det stykke var jeg helt vild med og har også fået det set fire gange nu
..
Det hele starter med at man ser hvordan henholdsvis Axel (Johannes Lassen), Tudeberg (Claus Riis Østergaard), Viktor (Peter Plaugborg), Lis(Rikke Lylloff) og Tis (Johanne Dal-Lewkovitch) kommer slæbende ind med flyttekasser og skal til at starte deres tilværelse.. Tudeberg og Axel bor sammen i en lejlighed, Viktor for sig selv og De to søstre Lis og Tis sammen.. Den eneste der ikke har noget fast sted at bo er Nymse (Ulla Ankerstjerne), hun bor i sine kufferter.. Resten af stykket handler om de seks menneskers kamp for at finde deres plads i livet og om hvor svært det kan være, og så handler det også lidt om kærlighed.. Det er utroligt svært at forklare, og det er nok også næmmest at læse sig til på Odenseteater.dk
Men jeg syntes det er et rigtig godt stykke, hvor de har formået at få det bedste ud af det knap så teatervenlige rum.. Jeg kan utrolig godt lide den meget enkle scenografi, og at det hele er lavet som om at du sad i Ikea.. Skuespillerne har en utrolig god fornemmelse for hinanden og en god timing, dette er med til at give stykket lige netop det tempo der skal til og de 75 minutter stykket vare flyver bare afsted.. Så jeg vil sige alt hænger sammen, og fungere bare.. Lys, Lyd, Scene og skuespillere er perfekt..
Så den får
ud af de seks mulige, og det har i sgu fortjent og ikke mindst fordi der skal noget til for at kunne tackle noget af det i har været udsat for
Simone