Magle and The Light, June 20, 1996
Anmeldelse af Frederik Magles Symfoni for orgel nr.2 "Let there be light", spillet af komponisten den 18 juni 1996 i Odense Koncerthus.
uddrag:
...Det var et fuldbragt værk, et forløst værk, gennemkomponeret, stramt, stort og mægtigt og med et forløb, der overraskede.
Frederik Magle ligner ikke nogle af de andre nutids-komponister, jeg kender.
Faktisk finder jeg, at han ligger milevidt fra dem. Man mærker at han er sig selv, og at der er noget musik, som maser sig på og vil ud, endda med stor kraft.
Frederik Magle skriver ikke musik for musikkens skyld, for det er ikke en opvisning i forskellige kompositionsteknikker og holdninger. Han vil udtrykke noget, fortælle en historie, og han bruger sin teknik til at bygge stemninger og virkninger op med.
Orgelsymfoniens titel er
Og der blev lys, hentet fra biblens skabelsesberetning. Når man - eller jeg - tænker den titel igennem, så forestiller jeg mig et kaudervælsk mørke, uhyggeligt rugende, diffust, og lyset der kommer strømmende i al sin smukke og harmoniske vælde. Men sådan var Frederik Magles mørke ikke, det var velordnet og ikke spor diffust til trods for de mørke klange. Med lyset kom derimod mangfoldigheden, det chokerende uregerlige - altså noget nær det omvendte af, hvad jeg havde tænkt mig.
Men selvfølgelig har Frederik Magle ret. I det øjeblik lyset kommer, bliver vi først klar over, at al verdens mangfoldighed er uberegnelig og farlig. Først i det øjeblik det bliver lyst, opdager man, at den stol, som i mørket var behagelig og varm, står på afgrundens rand. det var i hvert fald sådan, jeg opfattede lysskaberen Frederik Magles fortælling.
Det var meget dygtigt gjort, fængslende fra først til sidst og gennemstrømmet af en hamrende, pågående og agressiv skabelsesrytme.
-Svend Erik Sørensen, Fyens Stiftidende 20-06-1996
---
English Translation:
Review of Frederik Magle's Symphony No.2 for organ "Let there be light" performed by the composer on june 18, 1996 in Odense Concert Hall
excerpt:
...It was a complete and redeemed work. Through-composed, tight, big and mighty and with a surprising course. Frederik magle does not resemble any other contemporary composer I know of. Actually I think he is miles apart from them. You feel that he is unique and that his music wants to come out with great force.
Frederik Magle does not write music for the sake of music. It is not a display of different composition techniques and attitudes. Instead he wants to express something, tell a story, and he uses his technique to build atmosphere and make an impact.
The title of the organ symphony "Let there be light" is taken from biblical genesis. If you - or rather I - think about that title, I imagine a impassable darkness with an eerie and diffuse atmosphere. And then comes the light streaming in all its harmonic grandeur. But Frederik Magle's darkness was not like that, it was organized and not diffuse at all, in spite of the dark tones. On the contrary, with the light came the diversity, the chocking and the unruly - almost the opposite of what I had thought.
But of course Frederik Magle is right. We only become aware that life is multifarious and unpredictable and dangerous when the light arises. Only in the light do we realise that the chair, which we in the darkness thought comfortable and warm, is standing on the edge of an abyss. At least this is how I interpret the tale of Frederik Magle, the Light-maker.
It was skilfully done, riveting from the beginning to the end and pervaded by a pounding, intense and agressive rythm of creation.
-Svend Erik Sørensen, Fyens Stiftidende, June 20, 1996