Re: Ny dansk kompositionsmusik (moderne \"klassisk\" musik)
- ikke så mærkeligt endda... (jeg fjernede det kort tid efter jeg havde skrevet det, da jeg pludselig blev i tvivl om jeg svarede på det, der blev spurgt om, så jeg ville lige kigge det igennem, inden jeg satte det på igen, men her er det så: )
Spændende og interessante spørgsmål....
Jeg har tøvet lidt med at svare, fordi jeg i første omgang tænkte at jeg ikke ville udtale mig om noget, jeg ikke vidste "nok" om... men har i den sidste uges tid tænkt, at det faktum; at jeg ikke ved "nok" om det, kunne være en god pointe i nogle af svarene til dine spørgsmål! Og her tænker jeg specielt på dit spørgsmål omkring hvad forholdene for den nye danske kompositionsmusik er her i dagens Danmark! Jeg tænker, at man skal være meget opsøgende selv, eller kende nogle i "miljøet" for at have fingeren på pulsen (som Corno så fint udtrykker det) i det hele taget, for at vide noget om den genre. Nu ved jeg godt, at den næste sætning jeg slynger ud er en meget generel udtalelse; men jeg synes at mange musikgenrer (hvilket iøvrigt er totalt ærgeligt) bliver overdøvet af POP/ROCK i dag! Og jeg er ikke imod POP/ROCK på nogen som helst måde, og elsker samtidig klassisk musik (og andre genrer!) så det er ikke for at være partisk, at jeg kommer med en sådan udtalelse...Sådan syntes jeg ikke det var for 10-15 år siden.
Jeg kunne selvfølgelig tage fejl, - men min erfaring er (som musiklærer gennem de sidste 6 år) at man virkelig skal præsentere klassisk musik (både gammelt og nyt) på en MEGET spændende måde, for at det fanger de unges/børnenes opmærksomhed... (og det synes jeg i det hele taget er en generel tendens, og som ikke kun handler om musik; alt andet end det de bliver præsenteret for i medierne som værende "cool", skal formidles meget meget fantasifuldt og interessant, før det påvirker dem!).... så min pointe er, at nyere klassisk musik generelt har dårlige vilkår for at overleve uden den fornødne PR. De gamle garvede (og døde, men "still going strong") klassiske komponister har trods alt den fordel, at de var en meget naturlig del af deres samtid, og er, pga alt det undervisningsmateriale, der er lavet om dem samt alle de cd'ere som stadig bliver produceret, ikke i fare for at være en "uddøende race". Heldigvis er der da også stadig medier, der formidler klassisk musik - men det er jo ikke overvældende! Man kan jo så håbe, at der også findes andre musiklærere rundt omkring i landet, som vil blive ved med at undervise og oplyse BREDT i musik, sådan at det ikke kun er pop/rock musikken, der overlever! Ellers er det min påstand, at det ikke ser for godt ud mht nyere dansk kompositionsmusik om 10-20 år... den vil simpelthen ikke få den fornødne opmærksomhed den fortjener!
Men sådan er det vel med det meste musik; musikken sælger ikke længere sig selv (selvom den er det værd!!!) - der skal storstilet PR til, før "dagens Danmark" er interesseret!
Tilstanden i musikken? Det har jeg ikke "dyrket" musikken nok til at svare på (det kan være, det kommer senere!)... Når snakken falder på, hvem der har markeret sig, kan jeg nævne at Per Nørgaard og Vagn Holmboe dukker op i min erindring i denne sammenhæng!
Trebbien