Med andre ord: de to stemmers rytmiske led falder hovedsageligt på forskellige tidspunkter med udbredt brug af synkoper.Rytmiske kombinationer (polyrytmik). Øret har særligt let ved at opfatte den samtidige optræden af forskellige rytmer i forskellige stemmer, når stemmerne supplerer og udfylder hinanden. Man kalder også sådanne rytmer komplementære rytmer
Okay tak... Skulle til årsprøve i mundtlig dansk hvor jeg kom op i Händels "And he shall purify". Jeg ville så sige til prøven, at der i de homofone stykker er en lille komplimentærrytmisk afvigelse... Men så havde jeg i mellemtiden glemt hvad komplimentærrytmik egentlig var...corno said:Man kan også sige at det er det samme som at instrumentere én rytme ud i flere stemmer - dvs. at ikke alle stemmer nødvendigvis skal spille samme rytme hele tiden, men at de overlapper/overdrager rytmikken fra stemme til stemme gennem hele stykket.
Det var en af de helt store "diller" tilbage i især barokken.
Ja... Jo, men jeg mente musik... :grin: Alle de årsprøver kører rundt i hovedet på mig...corno said:Årsprøve i mundtlig dansk? mener du ikke musik?
Mht. "And he shall purify" så ville jeg mene at det mere er fugeret (uden dog at være en egentlig fuga) end egentlig komplementær rytmisk. Et eksempel som 2. satsen ("Air") fra 3. orkestersuite af J.S. Bach - som dog også indeholder andre af barokkens kendetegn, som f.eks. den ostinate basstemme, er et godt eksempel på komplementær rytmik - hvor 1. violinen ligger stiller sker der en del i de andre stemmer (ud over bassen) der rytmisk komplementerer "melodien".
"And he shall purify" så ville jeg mene at det mere er fugeret (uden dog at være en egentlig fuga) end egentlig komplementær rytmisk.
Corno
Er Messiahen spielet i Danmark?
sorry - my Danish is lousy